dimecres, 20 de març del 2013

Salsa de calçots i calçotada



Gairebé posaria la mà al foc que, en alguna ocasió, heu tastat la salsa de calçot, o la salsa de romesco, com alguns l'anomenem tot i que hi ha qui assegura que no són la mateixa salsa. A més de tastar-la, també podeu fer-la a casa. Certament, amb els temps que córren és un gran què saber fer a casa totes aquelles coses que són cares als supermercats. La salsa de calçots n'és una, de les cares. En canvi, si us atreviu a fer-la vosaltres mateixos no només economitzareu sinó que en podreu fer, si voleu, quantitats industrials... Serà una salsa personalitzada, no d'aquelles que sempre tenen el mateix gust. Ho voleu provar? Aquí teniu tot el resum:

Ingredients:
1/2 kg de tomàquets de pera
3-4 Pebrot de romesco o nyora
1/2 l. d'oli d'oliva
100 g d'avellanes torrades
50 g d'ametlles torrades
1 cabeça d'alls + 1 gra d'all
Sal


Comencem a preparar el romesco posant els tomàquets i la cabeça d'all, escapçada per la cua perquè ens sigui més fàcil treure els grans quan siguin cuits, en una safata de forn, sobre un silpat perquè no se'ns enganxin. Els reguem amb una mica d'oli i els coem durant uns 30 - 40 minuts, amb foc dalt i baix, a 200 ºC.  


A continuació, els traieu del forn i els prepareu per la salsa. Aquesta és la part més entretinguda, però divertida, o sigui que no us hi heu d'amoïnar gens. D'entrada, pelem els tomàquets, els partim per la meitat i els traiem les llavors. La carn, la posem en un bol. Ho anem fent així, un per un. I al final, també buidem la carn de la cabeça d'alls, que afegirem en un bol amb els tomàquets.


A continuació, buidem les nyores i, en aquest casa, també els pebrots de romesco, que ja havien estat prèviament hidratats. Afegim la carn que en surti al bol dels tomàquets.



Quan ja tinguem aquests ingredients al bol farem la primera barreja. Amb l'ajut d'una batedora ho triturem. Si queda alguna llavor, que se'ns ha escapat, no patiu que ja quedarà ben triturada. Un cop hem fet la primera barreja hi afegim la meitat de les avellanes i un all cru. Aquest all és opcional, podeu fer-ho només amb els alls escalivats, però si us agrada el picant us recomano que l'afegiu, ja que cru oferirà un gust més intens a la salsa. 


Un cop triturada aquesta part, hi afegiu l'altra meitat d'avellanes i les ametlles, amb pell.


Un cop ho tenim ben cremós i sense grumolls començarem a afegir l'oli, talment com si d'una maionesa es tractés. Afegim l'oli a poc a poc i anem batent. 


Un cop ho tinguem ben emulsionat hi afegirem un pessic o dos de sal i tastarem la salsa, per a comprovar si hem encertat el punt de sal. Si és així, ho guardarem en un tupper a la nevera fins al moment de servir, amb calçots o amb carn, com més de gust us vingui! Nosaltres la vam fer servir per una calçotada diumenge passat. Vam tenir ben bé un litre de salsa de calçots. Val la pena, no? 






Bona entrada a la primavera!!
(avui dimecres, a les 12:02 h)












19 comentaris:

  1. Una de les salses que més m'agraden, la podria menjar amb gairebé qualsevol cosa!
    I si és acompanyant una calçotada com la que ens ensenyes... encara més!
    Petons!

    ResponElimina
  2. Divinas las Calçotadas no puedo pasar sin ellas
    buena salsa así es como me gusta
    peto

    ResponElimina
  3. Que bona Marina!! Jo no la he fet mai però la vull fer. Vam fer una calçotada i vaig estar a punt de fer-la però finalment la vam comprar. T'ha quedat fantàstica així que m'apunto la recepta per poder fer-la quan en tingui ocasió. Suposo que si en surt molta es podrà envasar al buit, oi?? Així en podem tenir de reserva!

    ResponElimina
  4. Molt ben explicada la salsa. Encara recordo l'última calçotada i el malament que em vaig trobar després d'atipar-me com una mala cosa!!! Petons.

    ResponElimina
  5. Nosaltres la fem sempre de casa la salsa de calçots, si no és la de casa jo no en menjo, no m'agrada gens jejejj, si ens acostumem al bo...és el que hi ha! Petons

    ResponElimina
  6. Els calçots no m'entusiasmen gaire, però la salsa em xifla!!!!

    ResponElimina
  7. Visca els calçots i el romescu!
    Marta

    ResponElimina
  8. Molt bona explicació de la salsa de calçots.
    Jo no son massa de calçots, però la salsa amb carxofes a la brasa una delícia Ummmm
    Petons

    ResponElimina
  9. M'encanta la salsa dels calçots. Tens raó si la vols bona .es cara . Val al pena fer-la a casa.
    Una calçotada perfecta.
    Petons

    ResponElimina
  10. Quina salsa de calçots i calçotada molt ben explicada.

    ResponElimina
  11. quin día más bo heu passat, què bo tot!!! bsts

    ResponElimina
  12. Quina entrada més didàctica i ben il·lustrada...M'han agafat ganes de fer la salsa del calçots, això que, els calçots no m'entusiasmen!!! Una abraçada Marina!

    ResponElimina
  13. Jo sóc més de salsa que de calçots...Amb una llesca de pa també és deliciosa.

    ResponElimina
  14. quina manera més maca de començar la primavera! i quina pinta la salsa!!

    ResponElimina
  15. Marina. començar la primavera amb una calçotada és tot un luxe.

    ResponElimina
  16. Aquesta es una salsa bonísisma Marina, no sols pels calçots, qualsevol verdura li escau bé, el marisc, el peix, els ous durs, una maravella.
    Segur que va ser una calçotada molt divertida.
    El cap de setmana passat també vam tenir fira aquí a Badalona, semblant a la de Castellar, s'en vant els ulls darrere de tantes coses bones.
    Petons.

    ResponElimina
  17. Per si ens quedava algun dubte de com fer la salsa... explicar-ho de manera més didàctica no és fàcil.
    Una abraçada.

    ResponElimina
  18. els calçots són molt bons però el que més m'agrada és la salsa, i aquesta té una pinta fantàstica! petons

    ResponElimina
  19. Solament de veure la teula amb els calçots, ja m'imagino sucant-los amb aquesta salsa, ja m'estic llepant els dits! Bona primavera...

    ResponElimina

Gràcies per visitar-me, m'ajudes a seguir aquí! Fins aviat!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...