dijous, 4 de febrer del 2016

Coca de llardons


Dijous gras, Dijous llarder, en tot cas, coca menjaràs o coca menjaré! Avui és un dia que m'agrada molt, moltíssim. És la porta d'entrada al Carnestoltes, una festa de la disbauxa i la diversió que trenca esquemes, pautes i reglaments. A partir d'avui, ens esperen les sorpreses més excèntriques i curioses de l'any, i no hi ha fred o calor que les impedeixin. Avui també és dia de disbauxa, les cases s'omplen de botifarres d'ou, de gustos, truites de botifarra i coques de llardons. Tot plegat, molt ligth, sí. Però fet i fet, un dia és un dia i no passa pas res per a saltar-se la dieta, els qui en facin. O sí? Us proposo una recepta de coca, la que jo he fet aquest any seguint les indicacions de la Mercè de Cuina per a llaminers, qui alhora va seguir la recepta de La cuina de l'Estany. Això sí, he modificat les quantitats amb les que m'han semblat més del gust de casa. Aquesta que us explico no és una coca de pasta de full, sinó del tipus broix. Si us mireu aquesta recepta que vaig fer l'any passat veureu la de full.
  

Ingredients:
400 g de farina de força
115 g d'aigua
100 g de llet sencera
180 g de llardons
150 g de llar de porc
120 g de sucre
25 g de llevat fresc
1 pessic de sal
1 pessic de matafaluga (espècie)
50 g de pinyons


L'ingredient estrella d'aquesta coca és, sense dubte, el llardó. Un llardó és cadascun dels trossos de sagí fregit que queda després de premsar-lo per extreure'n el llard, de manera que queden daurats i cruixents. Es fan servir com aperitiu i, sobretot, per Carnaval per fer la coca típica, així com també per Sant Joan. Alguns xarcuters l'útilitzen per fer la botifarra d'ou. Aquests llardons que he fet servir són d'una xarcuteria castellarenca on els fan molt bons. Vegeu-los sinó.






Comencem a preparar la coca escalfant l'aigua i la llet. Les aboquem en un bol gran i hi afegim el llevat, el sucre i la farina, prèviament tamisada. Anem remenant. 


Seguim remenant i hi afegim un pessic de sal i el llard, que ja tenim a temperatura ambient. Seguirem l'amassat a sobre de la taula. Mentrestant, hem trinxat els llardons i hem aixafat les llavors de matafaluga.


Seguim amassant una mica, uns 3 minuts més, però sense passar-nos perquè no se'ns transformi massa el gluten de la farina i formem una bola amb la massa. La deixem reposar en un bol, tapada amb un drap de cuina net, durant una hora i mitja. Seguidament, traiem la massa de coca del bol i l'estirem. Ho fem a sobre un paper sulfuritzat, que haurem enganxat a sobre la satafa del forn amb un xic d'oli.


Ara, hi afegim sucre per sobre i els pinyons. Ho enfornem a 180 ºC durant 25 minuts.


Passat aquest temps, quan ja veiem que la coca és torrada, la traiem del forn i hi empolsinem una mica més de sucre per sobre. I ja la tenim a punt per consumir!! Queda boníssima, ja l'hem tastat!
Bon profit i bones festes carnavalesques.

Visca el Carnestoltes i la disbauxa!









11 comentaris:

  1. Quina pintassa!!! Jo sempre la faig de pastad e full... ja li tinc la mida agafada. Però, em sembla que m'animo a provar de fer la que proposes.

    Bon Dijous Gras Marina i família!!!!

    ResponElimina
  2. Jo com cada any he fet la de pasta de full, però prenc nota de la teva per un altre vegada, m'agrada molt com t'ha quedat.
    Petons.

    ResponElimina
  3. Una coca que me encanta y desde luego hoy el día de ella.
    petons

    ResponElimina
  4. El dia perfecte per menjar una coca com aquesta, que té un aspecte deliciós. Bon dijous gras!

    ResponElimina
  5. Marina, quin goig de coca! Jo no sóc molt de disfresser de carnaval però sí....de la seva gastronomia tradicional!!!
    Petonets,
    Olga

    ResponElimina
  6. A mi m'encanta el carnaval i les coques em tornen boja!! I sempre, no em preguntis perquè, m'ha agradat més la coca així de brioix com la teva que no pas la de pasta de full. Però sigui com sigui... que no falti la coca ni la disbauxa!
    Una abraçada i bones desfilades!

    ResponElimina
  7. A mi m'agraden totes...de brioix, de pasta de full...aquests dolços de carnaval em tornen boja!!! T'ha quedat fantàstica! Petonarros!

    ResponElimina
  8. Aquest any m'he quedat amb les ganes de la de brioix... ara al veure la teva crec que un dia d'aquest la faré. T'ha quedat súper bé!bona setmana

    ResponElimina
  9. Nunca había visto una torta con chicharrones, a mí me parece un dulce exótico, aunque está claro que se trata de un manjar tradicional de los carnavales. La torta tiene una pinta deliciosa, con gusto me comería un trocito ahora mismo.

    Saludos!

    ResponElimina

Gràcies per visitar-me, m'ajudes a seguir aquí! Fins aviat!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...